Ofte stilte spørsmål


Hvordan fungerer nesten ny konseptet? 

Hos nesten ny kan du kjøpe og selge nesten nye klær til barn, voksen og ungdom, fritids- og sportsutstyr, barneutstyr, spill, leker, bøker, barnevogner, bilstoler, ski o.l.

  1. Book en stand på https://zellr.com/reservations/?chain=nestenny, kom innom butikken eller send butikken en epost.
  2. Velg ønsket dato, leieperiode og ledig stand.
  3. Legg inn de varene du ønsker å selge i produktarket ditt, inne på "Minbutikk". (Finnes på nettet eller som kostnadsfri app: Zellr.)
  4. Butikken printer ut prislappene med strekkoder for deg. Deretter får du fri tilgang til kleshengere og alarmer.
  5. Sett prislappene på varene og fyll opp standen slik du ønsker at den skal fremstå. Dette er nå din "lille butikk" i butikken.
  6. Følg med på salget hjemmefra, mens vi er i butikken og jobber med salget for deg.
  7. En gang per måned overfører vi dine opptjente midler til din bankkonto. Salg fra 01.-31. blir utbetalt den 15. påfølgende måned. Dersom utbetalingsdato faller på en helg eller helligdag, blir pengene utbetalt første mulige virkedag.

Hvordan betaler jeg for min stand?

Du kan betale i butikken den dagen leieperioden din starter og du skal sette opp standen, eller online ved booking med kort. Ønsker du å forlenge perioden, betaler du bare for den utvidede perioden når du forlenger eller det kan trekkes fra fortjenesten/salget du har til gode på din kundekonto. Dersom det står gjeld registrert på ditt kundeforhold vil butikken trekke dette av fortjenesten før utbetaling. 

Når kan jeg komme og sette opp standen min?

Når standen er booket, kan varer stilles opp fra 2 timer innen butikkens stengetid dagen før leieperioden starter. 

Hva kan man selge?

Hos nesten ny kan du selge brukte klær til barn, voksen og ungdom. Fritids- og sportsutstyr, barneutstyr - barnevogner - bilstoler - vugger/krybber, spill, leker, bøker og små interiør.

Hvilken tilstand bør tøyet/varene være i?

Varene som selges hos nesten ny skal være av bra standard. Se til at alle varene som du skal selge er rene, uten hull og flekker. Varene må også lukte rent. Om varen har en defekt, skriv det på prislappen. Hvis du har mye varer, anbefaler vi å etterfylle standen i løpet av leieperioden, ikke still ut alt med en gang. 

Det kan være vanskelig å finne produkter fra en stand som er overfylt, da kan man risikere at salget ikke blir optimalt.

Klærne skal være av nyere dato, helst ikke eldre enn 5 år. Om du selger vintage/retroklær, er det viktig at du dobbeltsjekker at varene ikke lukter "gammelt" eller "loft". OBS! Klær som har sjenerende lukt fjernes fra standene. 

Populære merker er for eksempel COS, Other Stories, Monki, Mango, Zara, Weekday, Samsøe Samsøe, H&M, Vila, Ralph Lauren, Kappahl, o.l. Turtøy og sportsklær er også veldig populært. Det er også viktig å huske at man selger klær som passer til sesong i alle aldre om man ønsker et så godt salg som mulig. Hverdagsklær er like populært som merkeklær.

Annet utstyr bør være av god kvalitet, vasket og støvsugd. 

Hvilken pris skal man velge?

Vi anbefaler at nesten nye varer prissettes til ca 1/3 av den originale prisen; hvis varen kostet 200kr da du kjøpte den, så kan den koste 67kr eller mindre som secondhand. Kjente merkevarer og unike brands kan ha en none høyere pris og kan koste opptil 50% av den originale prisen, om varen er i god stand og ikke ser brukt ut.

Salg av farlige varer, piratkopierte produkter, fyrverkeri, planter og mat er forbudt. Vi ønsker ikke å ha varepartier som er kjøpt fra Ebay eller Wish etc. nesten ny forbeholder seg retten til å fjerne forbudte produkter fra standene. Hvis selgeren har forbudne produkter for salg og forårsaker person- eller eiendomsskader, er selgeren ansvarlig for skaden. Å selge stjålne varer er forbudt. Selgeren erklærer at hun/han har rett til varene som er til salgs. Vi rapporterer ulovlige aktiviteter til politiet.

Hva om jeg ønsker å endre prisen på en vare?

Dersom du ønsker å endre prisen på en eller flere varer, lager du nye priser i et produktark inne på "Min Butikk", så printer personalet dem ut for deg på vanlig måte. Om du ønsker å ha salg på hele standen, hjelper vi deg med dette og setter opp salgs skilt. Dette gir ofte en salgsboost. Du kan velge mellom 25 %, 50 % og 75 %. Ønsker du andre prosenter gir du personalet beskjed så hjelper vi deg selvsagt med dette. 

Hvordan lager jeg på tilbud/salg på min stand?

Da tar du kontakt med oss i butikken, skriver til oss på epost, stikker innom eller ringer, så hjelper vi deg med det praktiske. 

Hvor mye kan det være på min stand?  

Hyllen har maks plass til ca. 30-40 stk. kleshengere + 2 store hylleplasser. Det er viktig å ikke overfylle standen, kom heller innom og fyll på ofte, det selger mer fra en ryddig oversiktlig stand enn fra en overfylt og rotete. 

Dersom du skal selge større ting som telt, kano, barnevogner, bilseter, krybber, ski, sykler, etc, har vi egne områder for dette, se prislisten.

Hvordan fungerer salget gjennom nettbutikken? 

Alle standselgere har mulighet for å selge sine varer også gjennom nesten ny sin nettbutikk løsning kostandsfritt. Standselger velger selv hvilke varer som skal selges på nett og må legge inn bilder og korrekt pris i prislisten før det godkjennes av personalet og publiseres i nettbutikken. Personalet markedsfører, pakker, sender og står for hele salgsprosessen via nettbutikken. 

Merk! Det tilkommer et nettgebyr* per vare som legges i nettbutikken. Dette belastes kjøper av varen og ikke deg som standselger. HUSK alltid å legg inn den prisen du ønsker å selge varen for, i pris feltet "my profit". Deretter vil systemet legge til webshop fee.*

*If a product is priced to the webshop, it's price will be automatically be increased according to the following formula:
selling price = asking price + 0,50€ + 10% of the products asking price
The selling price will be the same in the store and online. If the product is sold in the store or online, the amount added to the asking price will be divided in half between the store and the webshop platform.
Example:
Client wants to earn 15€ from the product.
The selling price of the product is set to 17€ (15€ + 0,5€ + 1,5€). The added price in this case is 2€.
If the product gets sold, the store gets 1€, the webshop gets 1€ and the client gets 15€.

Hvordan får jeg til et godt salg på min stand? 

Det er viktig at det er ryddig på standen. Det er lurt å dele kolleksjonen din i sesong varer og ha gode priser. Er plagget nytt eller nesten nytt, så forventer folk fortsatt at dette er minst halv pris. Billigere, om plagget ikke er strøkent. 

Pass på å fylle opp jevnlig, en tom stand er ikke en attraktiv stand. 

Lag gjerne fine lapper der du skriver hvilke størrelser du har på standen, merker kan være bra, samt om det er til jente/gutt. Det er ekstra smart å annonsere for standen i sosiale medier som Facebook, og Instagram, spesielt. 

Vi anbefaler at du benytter nettbutikk muligheten også, eller tar bilder og legger ut på Kjøp og Salg gruppen til butikken på Facebook. 

Jeg er bekymret for tyveri fra standen.

Lokalet er videoovervåket og vårt personale gjør sitt beste for å unngå tyveri. Du velger selv hva du ønsker å ha alarm på. Alarmene er inkludert i standleie.

nesten ny kan ikke stilles til ansvar for varer som blir stjålet, mistet eller ødelagt, og er ikke erstatningspliktig ved brann- eller vannskade. 

Når kan jeg hente de tingene som ikke har blitt solgt?

Siste dag av leieperioden, 2 timer innen stengetid for butikken. Avtal gjerne nedpakkning med personalet før perioden din har gått ut, eller husk å fornye leien videre, om du skulle ønske det. Det er mulig å bytte standplass.

Kan jeg forlenge leie av standen min? 

Selvsagt, dette gjør du enkelt på nettet via Minside eller ta kontakt med oss i butikken, så hjelper vi deg :)

Hva gjør jeg når leieperioden opphører? 

Da bestemmer du om du ønsker å leie standen videre (anbefaler å finne ut av det før siste dag, det er stor pågang). Dersom standen du har hatt er leid bort til andre, så bytter du enkelt til en annen, ledig stand. 

Dersom leieperioden avsluttes: kommer du ned til butikken, fjerner tingene fra standen, tar av kleshengerne og henger dem på plass. Så tar du klærne og tingene dine med ut til kassen, her kontrollerer vi rett vare mot rett eier (dette er vanlig rutine og er en ekstra sikkerhet for alle) og takker for samarbeidet. 


Velkommen tilbake!

Hvordan får jeg utbetalt pengene mine?  

En gang per måned overfører nesten ny dine opptjente midler til din bankkonto. Salg fra 01-31 blir utbetalt den 15. påfølgende måned. Dersom utbetalingsdato faller på en helg eller helligdag blir pengene utbetalt første mulige virkedag.

Må jeg betale skatt av salget mitt?

Du trenger ikke betale skatt av salget som privatperson av dine private gjenstander. Selger du som firma ta kontakt med nesten ny, her gjelder vanlige skatteregler.

Hvordan kontakter jeg nesten ny?

Du er hjertelig velkommen til en av våre butikker, se Finn min butikk.  Du kan også når som helst kontakte oss via epost, telefon, Facebook eller Messenger.